
1FITXA TÈCNICA
- Títol: La persistència de la memòria[Els objectes tous]
-Autor: Salvador Dalí
-Any de realització: 1931
-Lloc actual: en el Museu d'Art Modern de Nova York
2.BIOGRAFIA
Salvador Dalí Domènech va néixer a Figueres l’11 de maig de 1904 i va morir el
23 de gener de 1989. Quan tenia 13 anys va matricular-se a l’escola municial de Dibuix de Figueres, amb el pintor Ramón Pichot. Quan va acabar el batxillerat va anar a estudiar Belles Arts a Madrid, Dalí visitava molt el “Museo del Prado”, cosa que li va fer tenir molta influències de Picasso, de Gris, del futurisme i del moviment metafísic.
El mateix any que marxa a Madrid, 1921, va morir la seva mare Felipa. Dalí va tenir un germà abans de que ell nasqués que tenia el mateix nom que ell, Salvador. Acusava als seus pares de que havien comès un crim al posar-li el mateix nom que al seu germà mort. Durant els anys setanta Dalí va crear i va inaugurar el Teatre-Museu Dalí a Figueres, on és exposada una gran col·lecció de la seva obra, des dels inicis i les seves creacions dins del surrealisme fins les obres dels últims anys de la seva vida. Després de viure durant molts anys a Portlligat, quan va morir la seva esposa Gala es va traslladar uns anys al Castell de Púbol i va passar la seva última època de la seva vida en la Torre de Galatea de Figueres, a prop del Teatre-Museu Dalí, on ell va voler ser enterrat, el 23 de gener de 1989.
3DESCRIPCIÓ
Segons explica el mateix Dalí aquesta obra popularment anomenada Els rellotges tous la va pintar un vespre en què es va quedar sol, ja que sentia un estrany maldecap i un malestar general. Sembla ser que durant el sopar havien degustat un excel·lent formatge de Camenbert i Dalí es va entretenir reflexionant filosòficament sobre allò que l'inspirava la imatge del formatge tot desfent-se.
Abans d'anar a dormir va anar a donar una última ullada a l'estudi per veure com estava l'obra en la qual últimament treballava. El quadre que en aquells moments estava pintant, representava un paisatge dels voltants de Port lligat il·luminat per una especial llum del capvespre; i en un primer pla s'hi trobava una olivera amb les branques tallades i sense fulles. Aquest paisatge havia de servir de fons per alguna idea genial, però per més que hi havia pensat no se li acudia cap imatge sorprenent.
Quan ja anava a apagar la llum li va venir la inspiració: dibuixaria dos rellotges tous, fonent-se com el formatge, i un d’ells penjaria de la branca d'olivera. Tot i el mal de cap va preparar la paleta i va començar a pintar... Al cap de poc temps Julien Levi un (galerista americà) va comprar l'obra que li va semblar extraordinària però molt difícil de poder vendre. El temps demostraria el contrari ja que aquest quadre ha estat venut i revenut per acabar en el Museu d'Art Modern de Nova York on és l'obra més famosa.
S'han fet moltes i diverses interpretacions sobre La Persistència de la Memòria en el sentit de que tot allò creat per l'home està representat en el quadre com un element tou efímer, passatger, que es desfà... només els elements durs que constitueixen les roques del paisatge perduren, i així es troba la vertadera perdurabilitat dels records. El mateix Dalí ens recorda que la mesura tècnica del temps no té cap valor ni importància en comparació amb el valor infinit del paisatge del Cap de Creus.
El que cal reconèixer és que els rellotges tous s'han convertit en un dels símbols iconogràfics més importants de Dalí i la seva obra, i que constitueix una de les obres mestres del pintor però també una de les obres més representatives del s20.
-Autor: Salvador Dalí
-Any de realització: 1931
-Lloc actual: en el Museu d'Art Modern de Nova York
2.BIOGRAFIA
Salvador Dalí Domènech va néixer a Figueres l’11 de maig de 1904 i va morir el
23 de gener de 1989. Quan tenia 13 anys va matricular-se a l’escola municial de Dibuix de Figueres, amb el pintor Ramón Pichot. Quan va acabar el batxillerat va anar a estudiar Belles Arts a Madrid, Dalí visitava molt el “Museo del Prado”, cosa que li va fer tenir molta influències de Picasso, de Gris, del futurisme i del moviment metafísic.
El mateix any que marxa a Madrid, 1921, va morir la seva mare Felipa. Dalí va tenir un germà abans de que ell nasqués que tenia el mateix nom que ell, Salvador. Acusava als seus pares de que havien comès un crim al posar-li el mateix nom que al seu germà mort. Durant els anys setanta Dalí va crear i va inaugurar el Teatre-Museu Dalí a Figueres, on és exposada una gran col·lecció de la seva obra, des dels inicis i les seves creacions dins del surrealisme fins les obres dels últims anys de la seva vida. Després de viure durant molts anys a Portlligat, quan va morir la seva esposa Gala es va traslladar uns anys al Castell de Púbol i va passar la seva última època de la seva vida en la Torre de Galatea de Figueres, a prop del Teatre-Museu Dalí, on ell va voler ser enterrat, el 23 de gener de 1989.
3DESCRIPCIÓ
Segons explica el mateix Dalí aquesta obra popularment anomenada Els rellotges tous la va pintar un vespre en què es va quedar sol, ja que sentia un estrany maldecap i un malestar general. Sembla ser que durant el sopar havien degustat un excel·lent formatge de Camenbert i Dalí es va entretenir reflexionant filosòficament sobre allò que l'inspirava la imatge del formatge tot desfent-se.
Abans d'anar a dormir va anar a donar una última ullada a l'estudi per veure com estava l'obra en la qual últimament treballava. El quadre que en aquells moments estava pintant, representava un paisatge dels voltants de Port lligat il·luminat per una especial llum del capvespre; i en un primer pla s'hi trobava una olivera amb les branques tallades i sense fulles. Aquest paisatge havia de servir de fons per alguna idea genial, però per més que hi havia pensat no se li acudia cap imatge sorprenent.
Quan ja anava a apagar la llum li va venir la inspiració: dibuixaria dos rellotges tous, fonent-se com el formatge, i un d’ells penjaria de la branca d'olivera. Tot i el mal de cap va preparar la paleta i va començar a pintar... Al cap de poc temps Julien Levi un (galerista americà) va comprar l'obra que li va semblar extraordinària però molt difícil de poder vendre. El temps demostraria el contrari ja que aquest quadre ha estat venut i revenut per acabar en el Museu d'Art Modern de Nova York on és l'obra més famosa.
S'han fet moltes i diverses interpretacions sobre La Persistència de la Memòria en el sentit de que tot allò creat per l'home està representat en el quadre com un element tou efímer, passatger, que es desfà... només els elements durs que constitueixen les roques del paisatge perduren, i així es troba la vertadera perdurabilitat dels records. El mateix Dalí ens recorda que la mesura tècnica del temps no té cap valor ni importància en comparació amb el valor infinit del paisatge del Cap de Creus.
El que cal reconèixer és que els rellotges tous s'han convertit en un dels símbols iconogràfics més importants de Dalí i la seva obra, i que constitueix una de les obres mestres del pintor però també una de les obres més representatives del s20.
4.ESTIL:
És una obra pertanyent al Surrealisme, moviment d'avantguarda artística creat en 1924 després del Manifest de André Breton, guia espiritual i dictador del mateix. Inicialment literari, afecta a totes les arts i acaba sent una actitud vital, un estil de vida que intenta transformar la societat burgesa. El Surrealisme és hereu del moviment Dadá en l'ús constant de la provocació (“épater li bourgeois”) i els materials de deixalla, així com en el seu desig d'alliberar la imaginació de la cotilla de la raó. Inspirant-se en Freud, els surrealistas creien que l'única forma de fer-lo era tenir accés al subconscient. El seu temàtica és la dels somnis. L'art serà per a ells un mètode de coneixement de la realitat interior, no visible. Quant a les tècniques, usen l'automatisme (que consisteix a dibuixar o escriure sense lògica, movent la mà incontroladament), la desorientació reflexiva (per la qual associen objectes estranys, sorgits del subconscient, en espais lògics i realistes, volent fer bona la frase de Lautreamont “Bell és la trobada fortuïta sobre una taula d'operacions, d'una màquina de cosir i d'un paraigua”), el frotagge o dibuix obtingut mitjançant frotamiento, i altres tècniques dadás com el fotomontaje, l'objecte oposat,etc.
5 ELEMENTS TÈCNICS
És un oli sobre tela.
6.ANÀLISI FORMAL
El dibuix té una enorme importància en el quadre. És de línies pures, molt acadèmic. Els objectes estan representats amb exactitud i detallisme però les seves dimensions no són reals i estan deformats. La llum juga un gran paper. El quadre està dividit en dues parts no simètriques: una tenebrista, en primer terme, amb un focus de llum a la dreta que il·lumina suaument els objectes, que projecten les seves ombres i es retallen en l'espai; i l'altra, fortament il·luminada, al fons, amb una llum molt blanca, irreal. El color és ric i variat. Predominen els tons freds(blaus, grisos, blancs), que contrasten amb els càlids (ocres, marrons i grocs). La composició està molt estudiada. Domina la línia horitzontal del mar al fons, remarcada per la llum, que divideix el quadre en dues meitats desiguals però harmonioses. Es complementa amb l'horitzontal de la branca seca de l'arbre, que amb el seu tronc marca a l'esquerra una vertical que equilibra la composició. Com elements dinàmics, el pintor utilitza les línies diagonals (taula, cap) i les corbes (rellotges, cap). El color contribuïx a assolir aquests efectes, ja que els tons càlids ens acosten les formes, mentre que els fredsles allunyen. La perspectiva tradicional existeix, però l'espai sembla estrany. El punt de vista de l'espectador és alt, encara que no en tots els objectes.
7.INTERPRETACIÓ
Ha sigut un pintor que creava les seves propies idees basades en fets de la vida . Va ser espulsat varies vegades, ja que tenia uns ideals en contra dels llocs on estudiava. Va treballar i esposar les seves obres a París i a Nova York.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada